En hållbar viktminskning med Sjusju-modellen®.

Bryt dina gamla mönster, nå din målvikt och behåll den. 

 

Sjusju-aktuellt

Antalet magsäcksoperationer för att gå ner i vikt ökar

Läste just i en tidning att antalet magsäcksoperationer ökar. Det tycker jag är sorgligt. Den opererade behöver i alla fall ändra sina matvanor, operationen är inte en genväg till livsstilsförändring. Dessutom är operationen riskfull. Det är ett  bättre alternativ att erbjuda professionellt stöd till dem som vill att ändra sitt beteende. Öppna kommunala livsstilscentra där hjälp ges för att ändra sina vardagsvanor.  En psykolog, sjukgymnast och dietist kan jobba där. Förutom övervikt och fetma kan man erbjuda hjälp med andra vardagsvanor; stresshantering, sömnsvårigheter, utmattningsproblematik och träning för att ge några exempel.

 

Övervikt och fetma är inga sjukdomar, men riskfaktorer för att bli sjuk. Det är bättre hushållning med våra resurser att beteendeexperter jobbar med stöd att ändra vardagsvanor och sjukvården ägnar sig åt att behandla sjukdomar.  

Training makes perfect

Så här i mello-tider är det roligt att höra att mellovinst och SM-guld i 100 m fritt kräver träning, träning och åter träning. Sanmma gäller för att göra en livsstilsförändring eller att träna upp musklerna efter en operation. Det gäller att hålla ut, träna och att inte tappa sugen. 

 

 

 

 

Gårdagens "Prova på dag" på Folkuniversitetet

Det var flera intresserade som deltog i gårdagens prova-på-dag på Folkuniversitetet. Det var roligt och intressant att höra frågeställningarna som lyftes, till exempel: "Spelar det någon roll hur dags på dagen man äter, hur blir man kvitt sitt sug, hur kan man få in tid för en förändring i kalendern, är man motiverad nu eller vill man kanske vänta till ett annat tillfälle och kan man veta nu hur det kommer att gå."  Viktiga frågor som man kan fundera på. Någon fråga går att besvara med ett ja eller nej (den om tidpunkt, det är det totala kaloriintaget som spelar roll). Andra frågor behöver ofta fördjupas med följdfrågor och besvaras mer individuellt, kanske med hjälp av någon av de övningar som ingår i programmet. 

 

Sammanhangets och situationens betydelse

Veckans uttalande från forskare vid Handelshögskolan stöder vår egen forskning om omgivningens betydelse för att lyckas med en livsstilsförändring. Ett faktum som alldeles för sällan uppmärksammas. Allt ansvar läggs ofta på individen ensamt. Flera av 7:7-programmets teman inkluderar omgivningens och samhällets betydelse och hur vi kan få stöd för en bestående livsstilsförändring.

 

Välja från känsla eller förnuft

Nytt år, nya löpsedlar och nya löften om viktnedgång. Nobelpriset i ekonomi har utdelats på upptäckten att ekonomiska beslut mycket oftare än vad man tidigare trott grundas på känslomässiga val och kortsiktig behovstillfredställelse. Jag ser sambandet med känslomässigt ätande och kortsiktig behovstillfredställelse väldigt tydligt. Det är lätt att följa känslan (suget) och bortse från förnuftet (rutiner och ett planerat ätande).

Hela tiden fortsätter löften om snabb viktnedgång och quick fix-dieter att översvämma löpsedlar. I 7:7-programmet ingår stöd att bearbeta känslomässiga orsaker till överätande och livstidsgaranti om en bestående viktminskning om man följer programmet. Vi lovar inte snabba cash men ett utvärderat program med vars hjälp man kan åtgärda sitt känslomässiga ätande.

Det är helheten som räknas

 

lbland frågar man varför jag jobbar med viktminskning och livsstilsförändring; Du som inte är fet eller knubbig behöver väl inte det!

Men dels skulle nog 7:7-metoden bli ifrågasatt om jag själv inte hade löst mitt eget problemätande. Dessutom har inte personerna som säger så sett mig innan jag löste mina matproblem. Jag vill vara ett levande varumärke för 7:7-metoden. Det stimulerar ju också att hålla mig i form.

En livsstil som bidrar till ökat välbefinnande är en färskvara och behöver underhållas, precis som kondition och att borsta tänderna. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att hitta sin väg

Under många år hade jag ett problemätande. Så här i backspegeln ser jag att det berodde på mina kaotiska matvanor redan som barn. Det var lite hipp som happ.

Så jag experimenterade och drog på mig en härlig övervikt. Under en kort period när jag bodde inneboende i en "vanlig" familj fick jag uppleva att man åt frukost, lunch och middag och hade det trevligt runt matbordet.

Nu har jag i alla fall hittat mina egna lösningar och har inte något problemätande längre. En viktig pusselbit var när jag jobbade som psykolog på Överviktsenheten och såg hur mycket alla dietister som jobbade där åt. Dels hur regelbundet de åt men även mängden. .. så jag lärde mig mycket och hade möjlighet att under en lång tid söka mig fram till ett hållbart ätande. En annan viktig pusselbit har det varit att hitta orsakerna till suget. Idag kan jag känna känslan men jag äter inte som ett sätt att döva den utan kan låta den finnas i mig, tills den avklingar. 

Långsiktiga och kortsiktiga mål

Ibland är det bra att lägga energi på att de långsiktiga målen finns kvar trots tillfälliga besvikelser i vardagen, tex möten som inte blir av, utebliven feedback på en insats, att den efterlängtade resan får skjutas upp eller att själv ha sagt eller gjort saker som man ångrar. 

Det är aldrig för sent att börja om  och ofta är det lättare än vad man trott att göra ett omtag. Att hålla sitt mål levande och synligt på  den "inre bildskärmen" kan vara en bra uppgift de dagar när det känns motigt. Ta den hjälp som behövs; läs en månadstidning, sök på nätet, lyssna på inspirerande musik, prata med en kompis, tänk på alla gånger som du lyckats eller gör vad du själv behöver för att hålla målbilden levande. Om du är en problemätare försök undvika att belöna/muntra upp dig själv med något kaloririkt att stoppa i munnen. Om du vill tugga, välj smalare alternativ än gräddkola! - säger en som vet hur det kan vara :)

Ibland överträffar verkligheten dikten

En av mina favoritluncher är att mixa makrill (på burk) med 2.5 hg kokt morot och att äta detta med bröd. För några år sedan gick min väl använda matberedare sönder och stavmixern fungerade inte alls lika bra. Jag hade burit iväg matberedaren till Myrorna.

När jag alldeles innan jul utlovades ett presentkort tänkte jag att vad bra, då kan jag köpa en ordentlig matberedare igen. Men presentkortet frös inne och likaså matberedaren. När jag var på Myrorna igår stod min gamla  matberedare där, jag kände igen fläckarna. Och hade blivit lagad. Jag trodde inte mina ögon. 75:-. Och glad var jag. Så nu kör jag igång med min gamla favvolunch på vardagar igen; morot, makrill och bröd. Grönsaker, proteiner och kolhydrat. Och bra fetter. Bra för humör, kassa och hälsa.

Åter fokus på livsstil

Efter att haft huvudfokus på annat (arbetsmarknadsfrågor) några år känns det jättebra att återigen kunna fokusera livsstil. 

Andelen övervikt och fetma stiger fortfarande i Sverige, trots alla quick-fix dieter och metoder. Det finns lika många orsaker till problemätande som det finns individer. Mat och ätande varit så stora problem för mig själv och det känns det meningsfullt att nu kunna hjälpa någon annan.

Medellivslängden i USA sjunker igen, beroende på hjärt- och kärlsjukdom. Samma som för 15 år sedan. Stress och livsstil heter riskfaktorerna. Vilket är färskvaror. Det kommer vi att återkomma till. Kommentera gärna.

 

Nu äter vi vegetariskt

För att spara på jordens resurser och koldioxidutsläpp har vi beslutat oss att äta vegetariskt.

Vi såg filmen Home och den gjorde att vi (Berta) bestämde oss.

Vi återkommer med rapporter om hur det går, känns lite spännande så här långt, men vi känner att vi vill dra vårt strå till stacken. Även om ingen av oss har barn, finns det kommande generationer att dra försorg om.

Trevlig helg!

Herta och Berta

Gå ner ½-1 kg /vecka.

Nytt program på nätet.

Nu kan du i lugn och ro hemifrån planera och genomföra din viktminskning.

 

Du får utbildningspaketen och kan fundera och reflektera i din hemmiljö. Skicka in till Birgitta så får du personlig återkoppling hela tiden.

 

Info birgitta.adolfsson@sjusju.se

Vågen- vän eller fiende

Beskäftiga Berta informerar:

Att väga sig en gång i veckan brukar fungera för att hålla koll på vikten. Ibland kan det gå lite långt mellan gångerna och resultera i viktökning. Att väga sig en gång i veckan har t.o.m. visat sig vara en framgångsfaktor för bestående viktminskning. 

Lycka till!

Håll planen och få inte skuldkänslor för ett snedsteg

När du väl har formulerat ditt resultatmål (t.ex. att ha sänkt dina kolesterolvärden, blodsocker eller ha  gått ner i vikt) och bestämt ditt beteendemål (vilket beteende som har samband med resultatet) är det dags att börja jobba med hur du stegvis kan nå  målet. Man har sett att det är fyra succebeteenden som leder till en hållbar viktminskning: att kolla energiintaget (kan ske genom att räkna kalorier och/eller att väga sig regelbundet), fysisk aktivitet, äta frukost och mycket fibrer.  Om ditt mål är att gå 11.000 steg per dag kan första steget vara att köpa en stegräknare.  Det andra steget att mäta hur många steg du går en "vanlig" dag och steg tre att du bestämmer hur mycket du behöver öka nästkommande vecka.

Lycka till! Herta

Vad är det för likhet mellan livsstilsförändring och ett kålhuvud?

Jo, en ordentlig viktminskning är som att skala ett kålhuvud. Det kommer nya problem hela tiden.  Men, slutligen så är du nere vid grunden och då blir det mycket, mycket lättare. Det gäller bara att ha tålamod och att belöna dig själv för alla framsteg. Du är på rätt väg, det blir längre och längre mellan återfallen/snedstegen och varje tillfälle är en inlärningssituation då du lär dig mer om dig själv och ditt sätt att fungera.

Om du vill ha hjälp maila

birgitta.adolfsson@sjusju.se

Lycka till! Berta

Varför går du där under gatlampan och tittar i marken?

Jag letar efter nyckeln men det är så mörkt där jag tappade den att jag letar här i ljuset i stället. 

Det första steget i en livsstilsförändring, att definiera problemet,  är viktigt men kan vara svårt. Försök att vara ärlig mot dig själv. Vad är det du behöver ändra för att gå ner i vikt. Sömnen, arbetsbelastningen, svårt att säga nej, orealistiska mål? Hitta en partner, komma igång med en utbildning, konflikter på jobbet?

Vad är det som får dig att göra avsteg från dina planer?

Vi dröjer här. Fundera och formulera ditt problem.

Lycka till! Herta

 

 

Sinnesrobönen:"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Sinnesrobönen formulerades 1926. Den är lätt att förstå och bra att komma ihåg. När du har formulerat problemet gäller det att klargöra om det är något som du själv kan påverka helt och hållet, lite eller inte alls.

T.ex att mina problem beror på att jag är så ljudkänslig och lätt blir stressad av för genomträngande ljud och äter för att dämpa stressen.

OK, en bra definition. Ljudkänsligheten kanske i första hand inte kan påverkas men du kan kompensera för känsligheten ocn även påverka och minimera de negativa konsekvenserna.

 

Är du klar med din problemdefinition?

Lycka till! Herta 

 

 

 

 

 

 

Risksituation - kalasmat som blivit kvar

Att ha rester efter ett kalas kan göra att man stoppar i sig lite extra  när gästerna gått. Ett inte så jättebra betéende om man vill gå ner i vikt, som i alla fall jag känner igen.

Hur kan man undvika detta?

Vi brainstormade i en grupp och fick fram några alternativ; att gästerna får med sig hem när de går var en lösning som fungerade i verkligheten. Att frysa gick inte så jättebra för det går att tina och en av oss åt åtta frusna bullar på raken. Så om du vill gardera dig mot ev. bakslag efter en trevlig fest kan en bra idé vara att göra små skaffningspaket som gästerna får med sig när de går.

En win-win situation med andra ord. Det är ju tråkigt  om man inte vågar bjuda in till kalas bara för att man är rädd för konsekvenserna.

Ha det så trevligt hälsar Berta

 

Familj och närstående

Du kanske mår bra men någon i din omgivning gör inte det. Man kanske stressar och missar måltiderna eller har av olika orsaker kommit in i en negativ spiral av tröstätande, övervikt och jojo-bantning.

Du kanske vill hjälpa men vet inte hur? Tjat brukar aldrig fungera, är i alla fall min erfarenhet.  Ta det lilla lugna brukar alltid vara bra. Man vet aldrig vad det är för orsaker bakom andras övervikt eller fetma. Alla har rätt att inte berätta utan behålla sin integritet. Vill personen berätta är man redo att lyssna. 

Ibland fungerar det att agera modell, alltså att föregå med gott exempel; ta med frukt till eftermiddagen, säga nej till extra kaka, se till att grönsaker finns med vid alla måltider.

Informera brukar också vara bra, ibland kan övervikt bero på kunskapsbrist, man vet helt enkelt inte vad det är som gör att man gått upp i vikt. 

Lycka till!

Hälsar Herta 

 

Mörkt ute nu. Deppig?

Den här tiden på året är mörk och många är trötta och deppiga. Försök att få åtminstone 1/2 tim dagsljus, ta gärna en promenad på lunchen. Då kommer du ut och får lite dagsljus som gör att du blir  piggare. En kort promenad påverkar också humöret i rätt riktning. Bara man kommer ut brukar det lossna efter en stund.

Stegräknare är alltid bra; kom ihåg 11000 steg om dagen.

Hälsar Herta och önskar lycka till med välbefinnandet i novembermörkret!