En hållbar viktminskning med Sjusju-modellen®.

Bryt dina gamla mönster, nå din målvikt och behåll den. 

 

Viktminskning och hållbara vardagsvanor

 

Ny forskning

 

Nu är det vetenskapligt bevisat att känslomässig bearbetning av orsaker bakom överätande bidrar till en bestående viktminskning.

 

http://www.omicsonline.org/open-access/can-lifestyle-seminars-and-selfhelp-groups-contribute-to-sustained-weightloss-2161-0711-1000439.php?aid=74447

 

Augusti 2018 redovisas en internationell studie i den vetenskapliga tidskriften Lancet om att för lite, och för mycket,  kolhydrater t ex LCHF-dieten, skadar vår hälsa och förkortar livstiden. Lagom är bäst.  

 

Här är några frågor som jag ofta hör:  

Varför är det så svårt att gå ner i vikt?

Det finns lika många orsaker till övervikt som det finns överviktiga männniskor.  Det gäller för alla att hitta de beteenden som orsakat extrakilona och sen förändra detta. 

 

Orsaker till viktökning efter viktnedgång

Du har kanske många viktminskningar bakom dig. Tyvärr så är det  svåra ofta  inte  att gå ner i vikt utan att behålla viktminskningen. Det är lätt att återgå till sina tidigare vanor. Att få stöd för sina ändrade vanor, komma åt sina sug, minska kalorierna och vara fysiskt aktiv är succébeteenden för en varaktig viktminskning.  

Hunger och sug

Ofta är det suget som gör att du stoppar i dig för mycket. För att kunna skilja mellan hunger och sug hjälp det att ha en ordentlig måltidsordning med frukost, lunch och middag. Samt några planerade mellanmål.

 

Att du upplever ett starkt sug, utan att egentligen vara hungrig, kan t.ex bero på:  

  • För att det är gott.
  • Vana. Det har blivit en vana att ta en kaka till förmiddagskaffet eller en chokladbit på väg hem från jobbet.
  • Det kan vara svårt att säga nej när någon bjuder.
  • Det är trevligt att äta tillsammans med andra och det är lätt att äta för mycket. 
  • Att tröstäta vid nedstämdhet, diffus oro eller ensamhetskänslor är ganska vanligt.
  • Smärta eller värk kan medföra att du äter oplanerat och för mycket för att komma bort från smärtan. 
  • Stress har ofta visat samband med fetma. Du hinner inte planera ditt ätande, du missar mellanmål och äter för mycket vid måltiden eller glömmer grönsakerna är några exempel på hur stress kan orsaka övervikt och fetma.
  • Sömnproblem och trötthet kan vara förknippat med fetma.
  • Relationsproblem kan göra att du stoppar i dig för mycket.
  • Dålig självkänsla kan göra att du tröstar dig med att stoppa något i munnen.  

I Sjusju-programmet får du inspiration och stöd att spåra dina egna orsaker till överätande och övervikt. Du får hjälp att gå ner i vikt och att hålla viktnedgången. 

 

Livsstilsförändring

För att gå ner i vikt och behålla viktminskningen behöver du ofta göra en livsstilsförändring.  Du behöver tid, både till planering och att reflektera över ditt ätmönster.  Ofta är det problem i vardagen som försvårar en bestående viktminskning. I programmet lär du dig en problemlösningmodell som du kan använda när du möter hinder i vardagen. 

 

Motivation 

Motivation är viktigt för att lyckas. Efter några veckors livsstilsförändring kan det vara svårt att behålla motivationen. Sjusju-programmet hjälper dig att behålla motivationen. 

 

Stöd 

Du får stöd för att fortsätta din viktminskning även när motivationen tryter och du håller på att tappa sugen.

 

 

Hurtiga Herta är ett levande exempel på hur viktig motion är för välbefinnande och viktstabilitet. 

Hon var tidigare ofta deppig och hade problem med övervikt.

Sen hon började röra på sig regelbundet mår hon mycket bättre, både till kropp och själ.